dimecres, 30 de gener del 2008

Al cor de les paraules, de Montserrat Abelló

Des d'abans de Nadal tinc a la vora, a l'escriptori, Al cor de les paraules, l'obra poètica completa de Montserrat Abelló. L'obro de tant en tant i en llegeixo alguns poemes, sempre a l'atzar. No hi trobo diferències d'estil importants tot i abastar un període ben ampli, del 1963 al 2002, però sí un vitalitat encomanadissa, unes ganes de viure sempre presents, elements difícils de trobar en molts poetes, amb tirada al lament i el dolor existencial. Llegir Abelló fa venir ganes de seguir endavant, ja sé que buscar una utilitat a la poesia és un sacrilegi, però és que els llibres d'autoajuda fan pudor.

Abelló n'és la antítesi perquè no cau en la ingenuïtat ni en l'edulcoració, no adopta cap posat per quedar bé, les coses són com són i "la vida diària no en té, / de mesura", com acaba un poema de l'exili: "Ja no tenim a l'abast / de la mà / meravelles de somnis, sinó llàgrimes denses / d'esperances que es perden / i el fel amarg de pobles / sotmesos." Em temo que les noves generacions tampoc no en tenim gaires, de somnis ni esperances, la submissió és més subtil, més difícil d'assenyalar.

"Ara ve el moment terrible / en què passem pel costat / sense veure-hi. / No és estar sola / que puny, sinó la indiferència / que ens envolta." La societat, avui.

Nota: precisament avui Vilaweb li publica una entrevista.

9 comentaris:

Laura Dalmau ha dit...

mmm… em vaig permetre el luxe de regalar-me aquest llibre fa tan sols un mes, malgrat tenir poemaris de la pròpia autora i traduccions excel·lents; potser, com tu dius, és allò que emana rere els versos el que m’empeny a llegir-la en moments especials.
Bon dia!
Laura

digue'm ariadna ha dit...

... Una poesia viva, on, com ella mateixa diu "la paraula nua, el so i el significat" donen força al que ella sent i li passa. Una gran dona, poetessa i traductora exel.lent, i un bon recull de la seva trajectòria. Molt bona proposta, aristocrataiobrer, per cert, demà en farà 90...

L'Espolsada llibres ha dit...

Per molts anys Montserrat Abelló!

Caterina Cortès ha dit...

He llegit poca poesia. Sempre m'ha fet com un cert respecte. Però des de fa un temps que m'hi he posat. M'apunto el llibre de Montserrat Abelló per a més endavant. Segur que no em decebrà ;)

aristocrataiobrer ha dit...

gràcies a totes pels vostres comentaris, i a la poetessa, per molts anys!

Biel Barnils Carrera ha dit...

Una gran poeta, una delícia. Encantadora!

Biel Barnils Carrera ha dit...

Ei, avui surts al suplement de cultura del diari "Avui". Felicitats!

aristocrataiobrer ha dit...

gràcies Biel

Unknown ha dit...

he guanyat el Premi Art i Pico. Cosa que m’obliga a otorgar-lo a 5 blogs més. I he pensat que tu te’l mereixies. Felicitats! Per saber d’on baixa et passo l’enllaç originari del Premi http://arteypico.blogspot.com